Çarşamba, Eylül 27, 2006

Başka dillerden gelen kısaltmalar

Mesela ADSL... "Eydiesel" diye okuyoruz değil mi hepimiz? Yani yaygın kullanımı bu. Peki yazarken bir ek alması gerektiğinde nasıl yazıyoruz? "Eydiesel" diye okuyup "ADSL'e..." diye mi yazıyoruz, yoksa "adesele" diye okuyup "ADSL'ye..." mi yazıyoruz?

Necmiye Alpay, Türkçe Sorunları Kılvuzu'nda şöyle diyor:

"Bu tür kısaltmalar, yerleşmiş okumaları varsa ona göre ek almalı. Sözgelimi CNN İngilizce okunuşuyla "sienen" olarak yerleştiğinden "CNN'e" biçminde yazılmalı. Yerleşik olmayan yabancı kısaltmalara ise Türkçe yazım kuralları uygulanmalı."

Siz nasıl kullanıyorsunuz?

Hadi CNN'in "sienen" diye okunmasını anlayabilirim. Hepsi yabancı sözcüklerden oluşan bir kısaltma çünkü. NTV'yi neden "entivi" diye okuyoruz? Oradaki "N" Nergis'in N'si...

Bir de "MP3" var ki onu ne yapayım hiç bilemiyorum. "empitri" mi "mepeüç" mü? "Empiüç" olarak okunmasını saymak bile istemiyorum ama cümle ãlem böyle okuyor. Nasıl olacak?

3 Comments:

Blogger Can Yücel Metin said...

Özellikle "mp3" kelimesi gerçekten bir hilkat garibesine dönüşmüş durumda telaffuzda. Bir de uzun yıllardır kullandığımız Beemvee "BMW" vardır ki artık değiştirmenin imkanı yok. Hatta gereği var mı bilemiyorum, kanımca artık kimsenin kulağını tırmalamıyor. Kullanım kolaylığı söz konusu olduğu sürece, kelimelerle oynamakta pek bir sakınca yok gibi. Neticede dil, canlı bir organizma, gelişmeden ve değişmeden yaşayamaz diye düşünüyorum. Telaffuzu daha kolay olduğu için kimi yörelerde "Horuz" veya "Doktur" şeklinde okunan kelimelerimiz mevcut.

27 Eylül, 2006 16:18  
Blogger Murat Kaya said...

Necmiye Alpay'ın dediği gibi kullanmaya çalışıyoruz efendim.

ADSL'yi, ADSL'ye diye yazıyoruz mesela ama konuşurken "eydiesel" şeklinde okuduğumu fark ettim.

Her "em-pe-üç" deyişimde utanıyor olmama rağmen hâlâ o şekilde söylemeye devam ediyorum. Sanırım "em-pe-üç" şeklinde sözlü kullanım daha yaygın. (Elimde bir araştırma sonucu yok ama..)

28 Eylül, 2006 00:28  
Blogger Maksude Kılınç said...

Mepeüç demeyi denedin mi? Anlamıyorlar ve hatta gülebiliyorlar.

29 Eylül, 2006 12:03  

Yorum Gönder

<< Home