Pazartesi, Nisan 10, 2006

“Hayat 1’den başlar...”

“Hayat 1’den başlar...”
diye başlıyor...

“Kimileri hayata sıfırdan başladığını iddia eder. Şimdiye kadar kimse okula sıfırıncı sınıftan başlamadı. Çünkü okul 1’den başlar. Tırmandığımız merdivenler 1’inci basamaktan başlar. Dünya üzerindeki tüm saatler 1’den başlar. Hepimiz yürümeye 1’inci adımdan başlamadık mı? Okuduğumuz kitaplar 1’inci sayfadan başlıyor...”
diye devam ediyor...
“BMW 1 Serisi. Başlamak için sizi bekliyor.” diye de bitiyor... Tam sayfa ilan. Pazar günü gördüm ve bugünkü gazetelerin birinde de (Sabah) rastladım. Gazetelerin 1’inde... Çünkü bilirsiniz gazeteler de 1’den başlar☺)

Diyeceğim:
“Kimileri hayata sıfırdan başladığını iddia eder, oysa hayat 1’den başlar...” dese ve orada bıraksa... İşte BMW 1 serisi dese... Espri, ironi, ironik espri yapmış deyip, sevip geçeceğim, ama metin “hayata sıfırdan başlamak” deyişini bence yanlış bir mantıkla yorumlayarak devam ettiği için biraz anlamsızlaşıyor... Espri yapıp geçse sorgulanmayacakken, örneklerle uzadığı için metin, örneklerin üzerine gittiğimizde anlamsızlık daha da beliriyor: Tüm saatler birden başlar dediğimizde sıfır ile bir arasındaki zamanı yok sayıyor durumuna düşüyoruz, ya da hiç bir kitap 1’inci sayfadan başlamıyor benim bildiğim... Saymaya 1’den başladığımızda, yine, 0 ile 1 arasındaki bölümü ifade etmiş oluyoruz aslında... Bu böyle uzayıp gidiyor..

Zaten 0’ın bir buluş olduğunu okuduğumu hatırlıyorum. Anımsayabildiğim kadarıyla şöyle: Sayı düzleminde 0 sayısı bulunarak her şeyin 1’den başlamasının anlamsızlığı sona erdirilmiş...

Ama zaten buna da gerek kalmıyor sanki, çünkü hayata sıfırdan başlamak bir deyim, 0 ile ya da 1 ile bir ilgisi yok artık... O zaman da başta dediğim gibi “Kimileri hayata sıfırdan başladığını iddia eder, oysa hayat 1’den başlar...” yeterli söylemiyle yapılabilecek güzel espri kaçmış oluyor... Sanki...

Sizler ne düşünüyorsunuz bu konuda... Ben yanılıyorum belki de...



Not: Ben de böyle birden başladım Ortak Defter'e, tanıdık tanımadık hepinize selamlar...

7 Comments:

Blogger Murat Kaya said...

Evet, haklısınız sevgili adaşım.
Sıfırın bulunması oldukça önemli bir hadise idi. Bu konuda sayın Ceylan Pojon daha yetkindir herhalde.

Çoktandır yazmıyor ya kendisi.. :)

Hoş geldiniz sevgili adaşım.

11 Nisan, 2006 02:17  
Blogger Murat Kaya said...

Gece gece, bir blogla daha karşılaşmama yol açtığınız için, ayrıca bir teşekkür edeyim :)

Meraklısına notlar isimli bir blog.. İlginç.

11 Nisan, 2006 02:24  
Blogger Haluk Mesci said...

Sıfırın bulunmasıyla girmiştir herhalde, evrenin de bir başlangıcı olması gerektiği, her şeyin vahidden başlamadığı...

(Buluşun atfedildiği El Harizmi, adından anlaşılan o ki, Arap sınırları içinde yaşamış olsa da bir Harezmli.)

11 Nisan, 2006 08:39  
Blogger Maksude Kılınç said...

Bu konu beni ilkokul birinci sınıfa götürdü. Bir matematik sorusu şöyleydi; toplam 20 metrelik bir yola, her metre başına bir tabela koyarsan, toplam kaç tabela koymuş olursun?

Hadi buyrun! Ben 20 demiştim - matematikle ya da mantıkla aramın bozuk olacağı o zamandan belliymiş - oysa babam hayır demişti, toplam 21 tane koyarsın, başlangıca koyacağın tabelayı neden saymıyorsun?

11 Nisan, 2006 19:20  
Blogger Haluk Mesci said...

'Hayat 1'den başlar...' yazısının sonunda Maksude Kılınç'ın bir yorumu
var ancak dilden kaynaklanan bir yanlış, bahsettiği sorunun çözümünü de
etkiliyor. Maksude Hanım, yaptığı hatanın babası tarafından nasıl
düzeltildiğini aktarırken bir dil yanlışı yapıyor. Oysa ki cevabı
doğru... 20 metrelik bir yolda her metre başına bir tabela koyarsak
toplam 20 tabela koymamız gerekir. Çünkü, her metre başına tabela
koyarsak bu kez yolun sonuna tabela koyamayız. Oysa ki soru "20
metrelik bir yola birer metre aralıkla kaç tabela yerleştirebilirsin?"
olmalı. Cevap ancak böylelikle 21 olabilir. Yorum ekleyemiyorum, bu
yüzden yorumu benim adıma düzeltirseniz çok sevinirim.

Derya Tanyel

11 Nisan, 2006 19:44  
Blogger Maksude Kılınç said...

Ben demiştim mantık ve matematik bozuğu bir adam olduğumu. Düzelti doğrudur. Sonucun 21 olması gerektiğine göre Sayın Derya Tanyel'in sorusu doğrudur. Cevap doğru çünkü aklıma kazınan da o. Düzelti için teşekkürler.

12 Nisan, 2006 10:39  
Blogger Murat Sohtorik said...

Hoş buldum sevgili Murat Kaya...:)

12 Nisan, 2006 14:46  

Yorum Gönder

<< Home