Havayolları : Sloganlar...
Son zamanlarda çoğalan ve tartışmalı şeylere yol açan havayolu reklamlarını düşünürken şeytan dürttü. Başka, yine tarihi bazı havayolu sloganlarını filan bir yerlere koysak, hani lazım olur çocuklara (!) diye düşündürdü...
Efendim, NYC’de yerleşik sahaf Book Resource’tan 1997’de, az bulunur bir kitap satın almışım Internet yoluyla : Nigel Rees, Slogans, George Allen & Unwin (Publishers) Ltd, 1982. [Faturasını filan saklıyorum, ne olur ne olmaz diye, çünkü içindeki ana Ex Libris etiketine bakılırsa kitap The Marine Society (Londra)’nin imiş ! Bir başkası, ‘kitabı okuduğunuzda geminin kütüphanesine iade edin, okumak için biri sırada bekliyor olabilir, hem gemiden ayrılmadan epey önce geri getirmeniz bize yardımcı olur’ diyor. Ama belli ki iade etmemişler işte kitabı alçaklar. Hehehe.]
Neyse. Havayollarına döneyim. Sloganlar. Kitaptan aktarıyorum.
- I’m Margie. Fly Me. [National Airlines. ABD. 1971. Kampanyanın I’m Going to Fly You Like You’ve Never Been Flown Before (Seni, Daha Önce Hiç Uçmadığın Bir Biçimde Uçurucam) ifadesi feminist grupların öfkesini çekmiş. Daha sonra, Wall’s sosisleri, I’m Meaty, Fry Me (Ben Etliyim, Kızart Beni) diyen bir nazireyle dalga geçmiş.
- Up, Up And Away with TWA. 1980’de hala kullanılan slogan, havayolu yönetiminin Foote Cone Belding’i bırakabileceği açıklamasından sonra yaratılmış ve ajansın postunu kurtarmasını sağlamış. Jim Webb’in ünlü şarkısı Up Up and Away’in hakları satın alınarak üretilmiş.
- A Great Way to Fly. Singapore Airlines. 1980’lerde kullanılıyormuş. (Uçmanın Muhteşem Yolu.)
- We Fly the World the Way the World Wants to Fly. PanAm. 1980’ler. (Dünyayı Uçurma Biçimimiz Dünyanın Uçmak İstediği Biçim.)
- The End of the Plain Plane. Braniff. ABD. Braniff uçaklarını 1965’te [Mary Wells Lawrence’in Bir Koca Hayat kitabında anlattığı gibi] rengarenk boyatıyor ve hosteslerini Pucci giysileriyle donatıyor. (Düz/Sade/Renksiz Uçakların Sonu diye çevrilebilir ama plain-plane oyunu yok oluyor tabii.)
- Ready When You Are. Delta ABD. 1968’den itibaren. (Siz Ne Zaman Hazır Olursanız Biz Hazırız.)
- The Airline Run by Professionals. Delta ABD. (Profesyonellerin İşlettiği Havayolu.)
- We Never Forget You Have a Choice. British Caledonian (İngiltere). 1981’de kullanılıyormuş. (Başka Bir Havayolunu Seçebileceğinizi Hiç Aklımızdan Çıkarmayız.)
- We’ll Take More Care of You. British Airways (İngiltere). 1976’da kullanımdaymış. Aslı, BOAC (British Overseas Airways Corporation) tarafından ‘BOAC Takes Good Care of You (All Over the World)’ biçiminde kullanılmış. BA haline dönüşünce, slogan da revize edilmiş. Japan Airlines bir ara ‘[would take] Good Care of You’ diyecek olmuş ama sloganı bırakması sağlanmış. Oysa, 12 yıl önce onların kullandığı Love at First Sight (İlk Görüşte Aşk) sloganını da BOAC alıvermiş. [Havayollarında alışkanlık mıdır nedir bu alıverme allah aşkına ? HM]
- No.1 in Europe. British European Airways (İngiltere). BOAC ile BA’da birleşmeden önce.
- When You Got it, Flaunt it. Braniff (ABD). 1969. Sonny Liston, Andy Warhol, Joe Namath gibi ünlüleri kullanan kampanyadaki slogan. Mel Brooks’un 1967 yapımı The Producers filminden alındığı düşünülüyor. Filmde ‘If you got it, baby, flaunt it’ (Varsa, bebeğim, göster) biçiminde geçiyor.
- Fly the Friendly Skies of Your Land. United (ABD. 1973. Fly the Friendly Skies of United (United’in Dost Göklerinde Uçun) biçiminde de kullanılmış.
- Doing What We Do Best. American Airlines (ABD). 1980’de kullanımda. (En İşi Yaptığımız Şeyi Yapıyoruz)
- We Have to Earn Our Wings Every Day. Eastern Airlines (ABD). 1980’de kullanımda. (Kanatlarımızı her gün yeniden kazanmalıyız.)
- The Wings of Man. Eastern (ABD). (İnsanın kanatları.)
- We Really Move Our Tails For You. Continental Airlines (ABD). 1975’te kullanımda. Hostesler sloganın zevksizliğine tepki göstermiş ve şirketi mahkemeye vermekle tehdit etmiş : “Sizin için gerçekten kuyruk sallarız”...
Buyursunlar.
Efendim, NYC’de yerleşik sahaf Book Resource’tan 1997’de, az bulunur bir kitap satın almışım Internet yoluyla : Nigel Rees, Slogans, George Allen & Unwin (Publishers) Ltd, 1982. [Faturasını filan saklıyorum, ne olur ne olmaz diye, çünkü içindeki ana Ex Libris etiketine bakılırsa kitap The Marine Society (Londra)’nin imiş ! Bir başkası, ‘kitabı okuduğunuzda geminin kütüphanesine iade edin, okumak için biri sırada bekliyor olabilir, hem gemiden ayrılmadan epey önce geri getirmeniz bize yardımcı olur’ diyor. Ama belli ki iade etmemişler işte kitabı alçaklar. Hehehe.]
Neyse. Havayollarına döneyim. Sloganlar. Kitaptan aktarıyorum.
- I’m Margie. Fly Me. [National Airlines. ABD. 1971. Kampanyanın I’m Going to Fly You Like You’ve Never Been Flown Before (Seni, Daha Önce Hiç Uçmadığın Bir Biçimde Uçurucam) ifadesi feminist grupların öfkesini çekmiş. Daha sonra, Wall’s sosisleri, I’m Meaty, Fry Me (Ben Etliyim, Kızart Beni) diyen bir nazireyle dalga geçmiş.
- Up, Up And Away with TWA. 1980’de hala kullanılan slogan, havayolu yönetiminin Foote Cone Belding’i bırakabileceği açıklamasından sonra yaratılmış ve ajansın postunu kurtarmasını sağlamış. Jim Webb’in ünlü şarkısı Up Up and Away’in hakları satın alınarak üretilmiş.
- A Great Way to Fly. Singapore Airlines. 1980’lerde kullanılıyormuş. (Uçmanın Muhteşem Yolu.)
- We Fly the World the Way the World Wants to Fly. PanAm. 1980’ler. (Dünyayı Uçurma Biçimimiz Dünyanın Uçmak İstediği Biçim.)
- The End of the Plain Plane. Braniff. ABD. Braniff uçaklarını 1965’te [Mary Wells Lawrence’in Bir Koca Hayat kitabında anlattığı gibi] rengarenk boyatıyor ve hosteslerini Pucci giysileriyle donatıyor. (Düz/Sade/Renksiz Uçakların Sonu diye çevrilebilir ama plain-plane oyunu yok oluyor tabii.)
- Ready When You Are. Delta ABD. 1968’den itibaren. (Siz Ne Zaman Hazır Olursanız Biz Hazırız.)
- The Airline Run by Professionals. Delta ABD. (Profesyonellerin İşlettiği Havayolu.)
- We Never Forget You Have a Choice. British Caledonian (İngiltere). 1981’de kullanılıyormuş. (Başka Bir Havayolunu Seçebileceğinizi Hiç Aklımızdan Çıkarmayız.)
- We’ll Take More Care of You. British Airways (İngiltere). 1976’da kullanımdaymış. Aslı, BOAC (British Overseas Airways Corporation) tarafından ‘BOAC Takes Good Care of You (All Over the World)’ biçiminde kullanılmış. BA haline dönüşünce, slogan da revize edilmiş. Japan Airlines bir ara ‘[would take] Good Care of You’ diyecek olmuş ama sloganı bırakması sağlanmış. Oysa, 12 yıl önce onların kullandığı Love at First Sight (İlk Görüşte Aşk) sloganını da BOAC alıvermiş. [Havayollarında alışkanlık mıdır nedir bu alıverme allah aşkına ? HM]
- No.1 in Europe. British European Airways (İngiltere). BOAC ile BA’da birleşmeden önce.
- When You Got it, Flaunt it. Braniff (ABD). 1969. Sonny Liston, Andy Warhol, Joe Namath gibi ünlüleri kullanan kampanyadaki slogan. Mel Brooks’un 1967 yapımı The Producers filminden alındığı düşünülüyor. Filmde ‘If you got it, baby, flaunt it’ (Varsa, bebeğim, göster) biçiminde geçiyor.
- Fly the Friendly Skies of Your Land. United (ABD. 1973. Fly the Friendly Skies of United (United’in Dost Göklerinde Uçun) biçiminde de kullanılmış.
- Doing What We Do Best. American Airlines (ABD). 1980’de kullanımda. (En İşi Yaptığımız Şeyi Yapıyoruz)
- We Have to Earn Our Wings Every Day. Eastern Airlines (ABD). 1980’de kullanımda. (Kanatlarımızı her gün yeniden kazanmalıyız.)
- The Wings of Man. Eastern (ABD). (İnsanın kanatları.)
- We Really Move Our Tails For You. Continental Airlines (ABD). 1975’te kullanımda. Hostesler sloganın zevksizliğine tepki göstermiş ve şirketi mahkemeye vermekle tehdit etmiş : “Sizin için gerçekten kuyruk sallarız”...
Buyursunlar.
1 Comments:
Teşekkürler sevgili Haluk Mesci... Post'u okumaya başlarken yüzüme yerleşen gülümseme hala yerli yerinde duruyor. Günün karanlığına inat. Keyif verdi. Oldukça da ilgimi çekti. Hatta benim de aklıma bir slogan geldi, illaki Liverpool semalarında söylenmiştir ama ben yine de yazayım buraya eğlencelik: "You'll never fly alone" :)
Sloganların içinde bir tanesi fazlasıyla dikkatimi çekti "Doing What We Do Best. American Airlines (ABD). 1980’de kullanımda. (En İyi Yaptığımız Şeyi Yapıyoruz)"
Bu söylemi bugüne kadar duymadıysak herhalde en az 20 tane işte duymuşuzdur. Ne kadar sıkıcı ve sıradan geliyor değil mi ilk bakışta... Oysa kelimelere yüklediği anlamlar oldukça başarılı. Ben böyle sloganlara üzülüyorum işte. Çar çur oluyorlar. İlk sahiplerine yar olmuyorlar. Kimdir bilmem bunu ilk akıl edip yazan...
Yorum Gönder
<< Home