Cuma, Mart 13, 2009

Kriz var!

Krizden önce de kriz vardı. Reklamcılık krize girmek için kriz filan beklememişti ki... Çoktandır, müşterinin elinde oyuncak, gözünde köle olmuştuk. Ama şimdi durum çok daha vahim tabii. Markalar, iletişimlerini teslim ettikleri kuruma herhangi bir saygı beslemediği gibi, kriz ortamını kullanarak ajansların haysiyetiyle oynamaya başladılar. İş bittikten sonra brif değiştirmeler, ppm yaptırıp filmden vazgeçmeler, başkasının emeğine kafasına göre fiyat biçmeler, her gün gitmekle tehdit etmeler... Ve hepimizin her gün şahit olduğu neler, neler... Ajanslar krizi en az hasarla atlatabilmek için şimdi tüm bunlara eyvallah diyor. Peki kriz bitince ne olacak? Krallığa alışan müşteri, çıktığı Kaf Dağı'ndan, gerisin geriye ovalara, köylülerin arasına nasıl inecek? Nazlanmaya, emirler yağdırmaya, her istediğini almaya, bir düdüğüyle kelli felli adamları koşa koşa ayağına getirmeye alışan şişmiş egoların havası nasıl alınacak? Biz böyle bir ortamda onurumuzu nasıl koruyacağız? Yaptığımız işten nasıl nefret etmeyeceğiz?

Tabii ki söylemesi yapmasından çok daha kolay olan bir çözüm var. Kararlılık isteyen, zincirdeki tüm halkaların sağlam durmasını gerektiren bir çözüm. Bu çözümün adı doğru bildiğini yapmak. Müşteriye rağmen, krize rağmen yapmak. Cümle ünlem istemiyorsa o ünlemi oraya koymamak, tasarımın dengesini bozuyorsa o logoyu büyütmemek, yetişmeyecek işi insanlıktan çıkarak yetiştirmek yerine yetişmeyeceğini açıkça söylemek. Ama bunu başarmak için yazarından, kreatif direktörüne, müşteri temsilcisinden ajans başkanına kadar herkesin sağlam durması gerekiyor. Yazar yılar ve o ünlemi oraya koyarsa o duruş çöker. Art direktör sıkılır da alsınlar büyük logolarını derse o duruş çöker. Kreatif direktör, geceli gündüzlü çalışır yetiştiririz derse o duruş çöker. Müşteri, işleri hızlandırmak için ajans başkanını aradığında, müşteri temsilcisinin verdiğinden farklı bir cevap alırsa o duruş yerle bir olur. İşle ilgili verilen bir kararın arkasından tek bir kişinin bile çekilmemesi, doğru bildiğini sonuna kadar savunması gerekir. Ajanslar, yaptıkları işin değerini ancak böyle bir mücadele sonunda hak ettiği irtifalara geri çıkarabilir. Ve tabii ki bu mücadelesini haklı çıkaracak kalitede yaratıcı işle... Secret'tan fırlamış gibi görünen bir cümleyle bitireyim.
Evet, biraz cesaretle bu krizi bitirebiliriz.

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home