Pazartesi, Nisan 17, 2006

sigara içmeyenlerin hakları

İşin başından kalkıp sigara içmek yaratıcı insanların konsantrasyonunu yok eden bir durumdur kabul ediyorum ama içmeyen için de sigara dumanı içinde çalışmak aynı şekilde... Atölyelerin yaşadığı beter bir çıkmaz sanırım sigara içilmesi-içilmemesi.

Ben sigara içtiğim dönem boyunca sigara içmeyenlerin haklarını çiğnememeye çalıştım. Şimdi diğer taraftayım yani artık bir pasif içiciyim ve her iki durumu da iyi bildiğim için bir haklar listesi yapabilirim sanıyorum. Üslup iğneleyici olabilir ama kırıcı olmamak için gayret gösterdim tabii biraz abarttım ki renkli olsun... Böyle işte:

SİGARA İÇMEYENLER İÇİN HAKLAR BİLDİRGESİ

1- Eğer sigara içmeyen biriyseniz ve sizin yanınızda sigara içiliyorsa;sizin de kurufasulye, bulgur pilavı ve turp yiyerek aynı mekanda gaz çıkarmaya üstelik üşüdüğünüz gerekçesiyle camı açtırmamaya hakkınız vardır.

2- Eğer sigara içmeyen biriyseniz ve sizin yanınızda sigara içiliyorsa; sizin karşınızdakinin yemeğine ya da içeceğine küçük oranlarda fare zehiri, arsenik gibi maddeler atmaya hakkınız vardır.

3- Eğer sigara içmeyen biriyseniz ve sizin yanınızda sigara içiliyorsa; duman oluşturmak için çöplerinizi çöp kutusunda yakmaya ve etrafı sis içinde bırakmaya hakkınız vardır.

4- Eğer sigara içmeyen biriyseniz ve sizin yanınızda sigara içiliyor sonra da bu sigara kültablasına söndürülüp orada bırakılıyorsa sizin ihtiyacınızı odanın tam ortasına yapmaya hakkınız vardır.

5- Eğer sigara içmeyen biriyseniz ve sizin yanınızda sigara içiliyorsa ve karşınızdakinin ağzından çıkan duman yüzünüze, teninize değiyorsa; sizin ağzınıza su alıp güzelce çalkaladıktan sonra karşınızdakinin suratına tükürmeye hakkınız vardır.

6- Eğer sigara içmeyen biriyseniz ve sizin yanınızda sigara içiliyor ve kıyafetleriniz kesif bir sigara dumanı kokuyorsa sizin de son derece çirkin bir kokuyu örneğin çürümüş et, iki hafta sıcak balkonda beklemiş çöp kokusunu depolayıp karşınızdakinin üzerine sürmeye hakkınız vardır.

7- Eğer sigara içmeyen biriyseniz ve yanınızda yıllarca içtiği sigarayı bırakmaya çalıştığı için sinir içinde olan biri varsa siz de onlara aynı şekilde karşılık verebilirsiniz

8- İş yerinde sigara içmek yasaksa ve çalışma arkadaşlarınız sigara içme bahanesiyle yarım saatte bir mola veriyorlarsa siz de aynı miktarda mola kullanıp gazetenizi okuyup keyif yapabilirsiniz.

9- Ailenizden biri sigara içiyor, ciddi bir maddi kaynağı bunun için ayırıyorsa ve siz sigara içmiyorsanız aynı miktarda parayı fuzuli ihtiyaçlarınız için gönül rahatlığıyla harcayabilirsiniz.

4 Comments:

Anonymous Adsız said...

Bir gün her birimizin başına bir karton sigara kadar taş düşecek ve hepimiz rahat edeceğiz :)
Ne zaman bu konu gündeme gelse, aklıma hep yıllar evvel sırf ismine vurulup ta Taksim’de bir tezgahtan satın aldığım kitap gelir: “Sigara İçiyorum N’olmuş Yani?”
Yazar: Jean Jacques Brochier. Afa Yayınları’ndan çıkmış, ilk baskısı 1993 yılında yapılmış. Çeviri ise Mine Ergun’a ait.

Kitabın kısa hikayesi ise şöyle (hatırladığım kadarıyla, çünkü epey oldu kitabı okuyalı ve kitaplıkta bulamıyorum, kesin bir sigara tirkayisi dostum ödünç almıştır):

90’lı yılların başında Fransa’da Air France’ın tüm uçuşlarında sigara içilmesi yasaklanıyor. Bunun üzerine Mösyö Brochier gazetedeki köşesinde bu konu hakkındaki görüşlerini yazıyor. Kendisi sigara kullanmamasına rağmen, sigara içenlerin de hakları olduğunu, en azından haftanın bir günü, bir sefer de olsa sigara içilebilen bir uçak ayrılması gerektiğini savunuyor. İşte ne olduysa bundan sonra oluyor. Fransa’da kıyamet kopuyor. Yazara Fransa’nın dört bir yanından mektuplar geliyor “vay seni gidi sağlık düşmanı” diye. Kimileri yazarı, çalıştığı gazeteyi bir daha satın almamakla tehdit ediyor. Yazarın bunlara cevabı ise çok hoş: “Ohh çok şükür ki elektrik kurumunda çalışmıyorum. Aksi halde elektrik kullanmayarak karanlıkta kalacaktınız.”

Sonuçta yazar, gazetesindeki işinden oluyor ancak kendisine gelen mektupları ve onlara yazdığı cevapları derleyerek bu kitabı yazıyor. Eminim gazeteden daha çok kazanmıştır. Kitabın arka kapağında ise sigara vb. “tü kaka” alışkanlıklarımızla ilgili hayat felsefemi oluşturmamda bana çok yardımcı olan iki satır var. Aynen paylaşıyorum:

“Sigara içme yasağı tatsız bir şaka olmaktan çıkıp özgürlüğümüze yönelen açık bir saldırıya dönüşüyor. Yaşamın bütün zevklerinin sağlık ya da ekonomi gerekçesiyle mahkum edilmesine doğru gidiliyor. Zar zor elde edilmiş onca özgürlükten sonra iğrenç ahlakçılık halkasını yeniden mi boynumuza geçireceğiz?”

Ben de sigara içiyorum... N’olmuş yani!

(Bu da biraz sert oldu galiba)

17 Nisan, 2006 18:41  
Blogger Şahin Tekgündüz said...

Sevgili Utku,

Listeni çoğaltıp işyerimde sigara içilen her yere (içilmeyen yer var mı ki) asacağım. Sigaraya güzelleme yazanlara selam olsun. Ama onlara, sigara içme özgürlüklerinin, içmeyenlerin sigara dumanından etkilenmeme özgürlüklerinin sınırında bittiğini de hatırlatmak isterim.

17 Nisan, 2006 23:03  
Blogger Utku Yasavul said...

Ben, yazdığım yazıda sigara içenlerin içmemesi gerektiğini, bu haklarından mahrum bırakılmaları gerektiğini söylemedim(Dikkatli okunursa görülecektir). Benim
-haşa- böyle ahlakçı ya da özgürlükleri kısıtlayıcı bir tavrım yoktur.Tam tersine özgürlüklerin ve hakların alabildiğine fazla ve eşit şekilde dağıtılması gerektiğini savunurum.

Yani sigara içenler istedikleri gibi içebilir ama sigara içmeyenler de yukarıdaki 9 maddeyi karşı tarafa özgürce uygulama hakkına sahiptir yani bir pasif içici aynı sigara içen birinin yaptığı gibi ağzından çıkan bir şeyi karşısındakinin yüzüne doğru püskürtebilir. Bu kadar...

18 Nisan, 2006 00:18  
Blogger Maksude Kılınç said...

Konuyu sigaradan başlatıp bütün yasaklara karşı durmalıyız. Burada sakın anarşiden sözettiğimi sanmayın. O günler eskide kaldı.

Neyse, feci bir sigara içer olmama karşın sigarayı ve bıraktığı kokuyu hiç sevmiyorum, içmeyenleri de anlıyorum ama yasaklara da hiç gelemem. Çalışırken sigara içmeden duramıyorum. Ama başkalarına rahatsızlık vermekten de hiç hoşlanmıyorum. Mola vermek de sorun, kopuyorum. Anlayacağınız bu durum ciddi bir kaos.

Duyuyorum sesinizi "eeee bırak o zaman, seninki de laf mı yani!". Demesi kolay yapması zor işlerden biri bu sigara bırakma işi. Abartmıyorum. İyi içiciler bunu çok iyi anlar. Eeeeee peki ne olacak şimdi? Nereye geldik? Yasaklar mı yoksa özgürlükler mi?

20 Nisan, 2006 16:12  

Yorum Gönder

<< Home